Frans Ehlhart
1946
Brisbane (Australië
)


 

 

Geboren in Australië als zoon van een Hongaarse moeder en een Nederlandse vader die legerarts was in Indonesië.
Na de eerste vier levensjaren in Indonesië doorgebracht te hebben groeide hij vanaf 1950 in Holland verder op.

Hij behaalde in 1972 zijn solodiploma 'klassiek piano' bij Hans Dercksen aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Na zijn studie verkoos hij een carričre in de jazz- pop- en theatermuziek boven een loopbaan in de klassieke muziek. Al tijdens zijn studie ontwikkelde hij belangstelling in deze richting door mee te werken aan diverse theaterproducties in Nederland en België.
Het is in kort bestek ondoenlijk om de talrijke projecten en producties waaraan Frans Ehlhart heeft meegewerkt te beschrijven. In zijn dertigjarige loopbaan heeft hij als pianist -  componist - arrangeur met zeer veel prominente musici en artiesten in Nederland samengewerkt, zoals onder meer met Wim Sonneveld, Gerard Cox, Frans Halsema, Toon Hermans, Frans Mulder, Harry Sacksioni, Miel Cools, Connie Stuart, Adele Bloemendaal, Leoni Jansen, Simone Kleinsma, Frits Lambrechts, Willem Nijholt, Gerrie van der Kley en Hans Dorrestijn en Lenette van Dongen.
Ook werkte hij als liedcomponist nauw samen met gerenommeerde tekstschrijvers als onder meer Willem Wilmink, Rob Chrispijn, Jan Boerstoel, Boudewijn Spitzen en Hans Dorrestijn en vele anderen.

Een deel van de vruchten van deze samenwerking zijn vastgelegd op de CD's:

·         ‘Adele’s Keus’

·         Kinderen voor Kinderen' (1 t/m 6)

·         ‘Under the Moon’ - van Alexandra van Marken,

·         Kindermusical ‘De wijsneus en de Snotneus’

·         Portret Adele Bloemendaal

·         Portret Willem Nijholt

·         Portret Frans Halsema

·         ‘Lief’ van Paul de Leeuw

·         ‘Nooit Verloren’, gezongen door Willem Nijholt en Frans Ehlhart zelf

·         'Hans Dorrestijn viert oud en nieuw met Frans Ehlhart'

·         ‘Fluiten in ’t donker’, een liederenbundel gecomponeerd voor het gelijknamige theaterprogramma en gebaseerd op teksten die geďnspireerd zijn op 'kronkels' van Simon Carmiggelt en geschreven en gezongen door Paul Passchier.

·         ‘Hierdie reis’, ‘Hierdie reis’ , een liederencyclus voor zangstem en piano gecomponeerd op 23 gedichten van Ingrid Jonker en gezongen door de klassieke zangeres Charlotte Margiono.

Als begeleider en componist heeft Frans grote waardering verworven en zijn talent en onvoorwaardelijke toewijding worden door iedereen in en buiten zijn vakgebied geroemd en geprezen. In zijn muziek, zelfs binnen de beperkingen die een bepaalde formule kan dicteren, is Frans vanuit het avontuur van het experiment, niet aflatend op zoek naar perfectie en nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden.
Niet verwonderlijk dus dat zijn werk regelmatig op radio en TV te beluisteren is en hij veelvuldig voor het geven van master classes op de diverse Conservatoria en Muziektheater academies uitgenodigd wordt.

Zijn passie voor synthesizers en elektronische muziek resulteerde in 1984 in de LP en televisiespecial 'Phlox', een bewerking van klassieke impressionistische liederen voor stem en synthesizer. Hierna werd hem gevraagd elektronische muziek te componeren voor het 'solo theaterprogramma' van Willem Nijholt. Dit werd een doorgecomponeerd muziektheater aan het begin van een grensdoorbrekend tijdperk waarin elektronica een steeds grotere rol is gaan spelen.
In 1985 initieerde Frans een muziektheater project waarin diverse stijlen -van pop tot klassiek- gecombineerd werden. In samenwerking met zangeres Leoni Jansen en Jazzmusicus Albert van Veenendaal werd dit muziektheater concert uitgevoerd onder de naam: 'It's Reverberation Time'.
Vanaf 1989 verlegde Frans het zwaartepunt van live optreden naar het werk in eigen studio. Naast het componeren van liederen en het componeren en produceren voor theater en musicals worden steeds meer experimentele terreinen onderzocht. Experimenten die vaak op het klankmanipulatieve vlak liggen resulteren onder meer in het maken van muziekcollages voor balletproducties, het ontwikkelen van vrije klankimprovisaties en het componeren van elektronische muziek met gebruikmaking van computers en digitale en analoge klankmodules.
De klanken en klankcombinaties die Frans ontwerpt en het verlangen naar vrije en ongelimiteerde muzikale expressie hebben raakvlakken met enerzijds het 20e eeuwse impressionisme en anderzijds met hedendaags elektronische, abstracte klankschilderingen.
Een van de klinkende resultaten hiervan is het voor CD-produktie voltooide integrale synthesizerwerk: 'on a slow camel to China'.
De groep 'Dancing Matters' heeft deze muziek als uitgangspunt gebruikt voor een hedendaagse (moderne) dansproductie.
Verder wordt er gewerkt aan een pianosolo-CD met akoestische muziek, staat de uitgave van een CD met experimentele akoestische keyboardmuziek (prepared piano-clavecimbel) op stapel en blijft het componeren en uitgeven van zijn liederen de volle aandacht houden.

Curriculum Vitae